Hvilket CRM-system bør du velge?
Ved å gå til innkjøp av et CRM-system kan virksomheten effektivisere eksisterende arbeidsprosesser, få mer fornøyde kunder og oppnå bedre resultater. Det finnes et stort antall systemer å velge mellom, og mange av kjernefunksjonene går igjen i de fleste løsningene. Vi har sett på to av de mest populære CRM-systemene på markedet, Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement og SuperOffice, og trukket frem noen av de viktigste funksjonene fra disse.
Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement
Programvaren som tidligere var kjent som Microsoft Dynamics CRM, ble i 2016 relansert som Microsoft Dynamics 365 og består av en rekke skybaserte applikasjoner for forretningsdrift. Med Dynamics 365 ønsker Microsoft å fjerne skillet mellom CRM- og ERP-systemer og skape en sømløs overgang mellom de ulike prosessene. CRM-delen til Dynamics 365 kalles «Customer Engagement» og er inndelt i tre ulike applikasjoner for henholdsvis salg, markedsføring og kundeservice, i tillegg til modulene «Field Service» og «Project Service Automation». Programmet lar deg lagre all kundekommunikasjon på ett sted og gir bedre arbeidsflyt ved at alle med riktige tillatelser kan se relevante kundeoppføringer.
Microsoft Dynamics 365 er et svært fleksibelt system, og tilbyr en lang rekke tilleggsmoduler og tredjepartsapplikasjoner for spesialtilpasning og automatisering av prosesser. Virksomheter kan velge om de kun ønsker CRM-løsningen, en komplett pakke med både CRM- og ERP-funksjonalitet, eller enkeltapper med mulighet for utvidelse etter hvert som virksomhetens behov øker.
De mange mulighetene gjør at systemet egner seg spesielt godt for store og mellomstore virksomheter, men er skalerbart slik at det også kan tilpasses mindre bedrifter. Det store antallet funksjoner kan imidlertid virke overveldende på nye brukere, og det er i alle tilfeller viktig å skru av de funksjonene man ikke har behov for. På den måten får man en løsning skreddersydd til dine behov. For Windows-brukere vil grensesnittet være svært kjent og intuitivt, og enkelt å ta i bruk. Når du åpner programmet, blir du møtt av din persontilpassede hjemmeside med nøkkeltall og -aktiviteter du selv har valgt. Bruk av kunstig intelligens og maskinlæring gjør at Dynamics 365 hjelper virksomheter til å være i forkant og mer presist kunne forutse kundenes fremtidige behov, mens en egen mobilapp gir full informasjonstilgang, hvor og når som helst.
SuperOffice
Norskutviklede SuperOffice har fått en ledende markedsposisjon på det europeiske markedet ved å tilby sine brukere et sømløst verktøy som inneholder alt du trenger for å bygge gode kunderelasjoner. Styrken til SuperOffice er bygget opp gjennom 30 års fokusert arbeid for å skape det beste verktøyet til å sikre den beste bruker- og kundeopplevelsen.
Løsningen tilbys både som en skyløsning gjennom SuperOffice online og en lokalt installert versjon, eventuelt plassert hos en ekstern leverandør. En egen mobilversjon er inkludert, og gir deg enkel tilgang til all informasjon, uansett hvor du måtte befinne deg.
SuperOffice har tatt hensyn til at CRM-systemer skal oppfylle ulike behov hos forskjellige virksomheter. Derfor er all funksjonalitet delt inn i oversiktlige brukerplaner, slik at kundene kan velge hva hver enkelt bruker trenger, uten å miste oversikt over kostnadsnivået.
Du kan velge mellom grunnleggende CRM-funksjonalitet (standard) eller tre forskjellige brukerplaner tilpasset ulike roller; salg, markedsføring eller service. Denne valgfriheten gir deg et spesialtilpasset verktøy, enten du trenger å ha kontroll på salgsprosessen fra start til mål, markedsføring med tilhørende segmentering og responsmåling, eller effektiv behandling av alle kundehenvendelser. Uavhengig av brukerplan vil det persontilpassede dashbordet gjøre at du til enhver tid har en visuell fremstilling av de viktigste tallene og resultatene, for å kunne ta gode beslutninger i sanntid.
SuperOffice tilbyr ryddige menyer og et brukervennlig grensesnitt der visningen enkelt kan justeres etter behov. Løsningen er skalerbar, og nye og verdiøkende funksjoner kan legges til etter hvert som det trengs. SuperOffice App Store gir mulighet til å utvide med alt fra enkle og standardiserte apper til avanserte integrasjoner.
Det blir stadig viktigere å ha kontroll på lagring og bruk av kundedata, ikke minst etter innføringen av GDPR. SuperOffice tar GDPR på alvor, og advokatfirmaet DLA Piper har vurdert produktet til å inneholde all funksjonalitet som er nødvendig for etterleve kravene i GDPR.
Til slutt: Det er viktig å huske at teknologien i seg selv ikke er det som vil løse utfordringer eller gi økte resultater. For at et CRM-system skal kunne levere, må man først ha en klart definert oversikt med prioriterte oppgaver man ønsker å løse, enten dette er å beholde flere kunder, øke salget, håndtere leads, automatisere kommunikasjonen ut til markedet eller gi bedre kundeservice. Når dere har dette klart, kan valg av riktig system bli avgjørende for en mer effektiv arbeidshverdag eller en bedre kundereise og slik bidra til videre vekst for virksomheten.
Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale om hvilket CRM-system som vil passe for dere!