Mange som jobber med lønn bruker mye tid på tunge, manuelle arbeidsoppgaver. Registrering av reiseregninger og fravær er blant de store tidstyvene, men visste du at disse oppgavene kan løses mye mer effektivt? Her tipser vi deg om hvilke lønnsrutiner bedriften din bør automatisere!
Mange ansatte bruker mye tid på å registrere timer på alt fra notatlapper til manuelle timelister og Excel-ark. I tillegg sies det at det tar mellom fem og ti minutter for administrasjonen å attestere bare én ansattes timeliste. Mange bedrifter taper med andre ord både tid og penger på timeregistrering, og har mye å hente på å automatisere dette arbeidet. Klarer du å spore timene mer nøyaktig, vil du også klare å estimere jobbkostnadene mer nøyaktig, og bedriften får dermed mye bedre kontroll på økonomien.
Å holde oversikt over eget og alle ansattes fravær, er en tidkrevende arbeidsoppgave, og det er lett å miste oversikten over hvem som er borte når og hvor mye fravær hver enkelt har. Velger bedriften din å automatisere arbeidet, vil både ledere og ansatte få bedre oversikt, det vil bli lettere å legge inn forespørsler om fravær, samtidig som det blir enklere å se om fraværet er innenfor gjeldende regler.
Ifølge en studie gjennomført ved den Kungliga Tekniske Högskolan (KHT) i Stockholm, kan bedrifter redusere tiden de bruker på utleggshåndtering med hele 70 prosent dersom de automatiserer arbeidet. Studien viser også at de mest effektive selskapene bruker rundt åtte minutter per reiseregning, mens de aller tregeste bruker rundt ti ganger så mye tid på samme oppgave.
Med tanke på at reiseregninger skal opprettes, godkjennes, registreres i økonomisystemet, kontrolleres, klargjøres for refusjon og deretter føres i regnskapet, er det heller ikke rart at mange ansatte kvier seg for å håndtere reiseregningene sine. Bedrifter som automatiserer lønnsrutinene sine kan med andre ord spare mye tid og ressurser.
Med digitale lønnsslipper vil ansatte motta lønnsslippene sine direkte på mobilen, noe som gir dem full oversikt over detaljer og tidligere utbetalinger. I tillegg unngår man da at de forsvinner i uoversiktlige e-postinnbokser, noe som igjen forebygger unødvendig dobbeltarbeid. Denne måten å distribuere lønnsslipper på er også i tråd med de nye GDPR-kravene.
Ved å integrere økonomisystemet og lønnssystemet med banken vil du mye enklere kunne administrere elektroniske betalinger og banktransaksjoner. Dette er en av de aller mest kostnadsbesparende tiltakene bedriften din kan ta, og jo flere banktransaksjoner du har, desto større besparelser.
Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift kan spare både tid og penger ved å automatisere deler av lønn og regnskap? Ta kontakt med en av våre dyktige medarbeidere for en hyggelig og uforpliktende prat!