Amesto Solutions Blogg

Sviktende salgstall og kunder som forsvinner? | CRM er løsningen

Skrevet av Tom Erik Helle | Apr 16, 2021 7:49:00 AM

I dagens konkurranseutsatte marked har kunder et hav av produkter og tjenester å velge blant, og kampen om oppmerksomheten deres har aldri vært tøffere. Opplever virksomheten din sviktende salgstall og kunder som forsvinner til konkurrenter? Da kan et CRM-system være løsningen. Her forteller vi deg hvorfor.

 

Et CRM-system er et svært effektivt verktøy for virksomheter som vil samle all informasjon og kommunikasjon om kunder på ett sted, effektivisere interne arbeidsoppgaver, kartlegge kundens behov – og ikke minst øke salget. Ved å ha en bedre og mer tilpasset dialog med virksomhetens målgruppe, legger du alt til rette for flere langsiktige kundeforhold – som igjen gir forutsigbare inntekter.

Det å ha all data samlet på ett sted gjør det i tillegg mer fleksibelt og tidsbesparende for dem som jobber med kundeoppfølging. En bedre forståelse av hvem kundene er og hva de er på jakt etter, lar nemlig medarbeidere innen salg, markedsføring og kundeservice ta raskere og mer informerte beslutninger, som kan bidra til økt mersalg og kryssalg.

FÅ KUNDEN TIL Å FØLE SEG VIKTIG

Alle kunder er forskjellige og har ulike behov, så en god dialog er alfa og omega for at kunden skal føle seg sett og ivaretatt. Da skapes det en gjensidig tillit som er uvurderlig i en salgssituasjon. Et CRM-system gir deg oversikt over kundens interesser og atferd, som kan brukes til å skreddersy mer tilpassede tilbud. Dette vil i sin tur gjøre at kunden oppfatter dialogen som mer interessant, og sannsynligheten for et salg øker. Å skreddersy markedsføringsaktivitetene på denne måten gir reduserte kostnader og mer igjen for hver krone.

Med et mobilt CRM-system har du dessuten all informasjon kun ett klikk unna – enten du befinner deg på kontoret eller jobber fra hytta. Dette effektiviserer kommunikasjonen med kunden og reduserer responstiden på eventuelle henvendelser. Fornøyde kunder som føler seg ivaretatt, blir lojale mot virksomheten din, og lojale kunder forteller gjerne venner og kolleger om dere – noe som igjen kan skape nye inntekter.

FINN, VINN, BEHOLD OG UTVIKLE KUNDENE

I tillegg til en forbedret kundedialog vil dine ansatte også få en bedre oversikt over hvor dere er i prosessen med en kunde, hva som er planlagt fremover, og hvilke aktiviteter som er gjennomført. Selv om individuelle kundeforhold er viktige, er det også praktisk at en kollega kan steppe inn og ta over om det kniper, for ikke å gå glipp av salg. Med CRM-systemet får salgssjefene full oversikt over salgstrakten til enhver tid, slik at det blir slutt på tapte muligheter.

Et velfungerende CRM-system er med på å forenkle hele salgsprosessen: Gjennom tilpasset markedsføring finner du kunder, gjennom god systemstøtte vinner du kunder, og gjennom rask og effektiv oppfølging beholder du kunder. Gode kunderelasjoner er ganske enkelt helt avgjørende for at virksomheten din skal kunne utvikle seg. Flere og flere virksomheter tar nå i bruk CRM-systemer for å øke lønnsomheten sin og skape mer fornøyde kunder. Har du råd til å la være?

Det finnes en jungel av CRM-systemer på markedet, og det kan være vanskelig å vite hvilket som passer for nettopp din virksomhet. Våre spesialister har god oversikt over hva som er tilgjengelig på markedet, og de hjelper deg mer enn gjerne med å finne en CRM-løsning som forenkler og ivaretar hele salgsprosessen. For oss er det ikke nok å legge til rette for at dere skal finne flere kunder. Minst like viktig er det at dere også kan beholde og utvikle kundeforholdene – en forutsetning for å lykkes med CRM og videre vekst.

GRATIS GUIDE: ENKEL GUIDE TIL Å KJØPE NYTT CRM-SYSTEM