1. Hvem er brukerne av analyseverktøyet?
Det første du bør kartlegge er hvem som skal bruke analyseverktøyet, hvilke roller de forskjellige brukerne har, og hva slags behov hver rolle har.
2. Hvilket dataprodukt skal løsningen legge til rette for?
Med dataprodukt mener vi hva analyseløsningen skal brukes til. En analyseverktøy kan brukes til mer en bare tradisjonell rapportering.
3. Hva er deres analysebehov?
Vi skiller mellom 4 typer analyseverktøy. Generelt kan vi si at jo mer komplekse analysebehov du har, jo mer avansert analyseløsning burde du velge.
- Deskriptiv analyse: Hva skjedde?
- Diagnostisk analyse: Hvorfor skjedde det?
- Prediktiv analyse: Hva kommer til å skje?
- Preskriptiv analyse: Hva bør vi gjøre?
4. Hvilken data har dere og hvor tilgjengelig er denne ?
Når analysebehovene er kartlagt vil neste steg være å kartlegge hvilke datakilder du har og hvordan du henter ut data fra disse systemene.
5. Ønsker du å analysere historikk?
Du må vurdere deres krav til historikk. Ikke alle kildesystemer tar vare på historikk, og dersom du ønsker å bygge egen historikk bør du velge et analyseverktøy med spesialiserte komponenter for lagring og transformasjon av data.