SIMPLIFYING BUSINESS
7 tips for å lykkes med nettbutikken.
Det finnes mange leverandører å velge mellom når du skal velge løsning for din nettbutikk. Før du bestemmer deg er det lurt å sjekke hvilken funksjonalitet du ønsker at din løsning for e-handel skal inneholde. Her er noen tips med funksjonalitet vi anser bør være på plass i en moderne e-handelsplattform.
E-commerce
7 tips for å lykkes med nettbutikken.
1. BRUKEROPPLEVELSE OG DESIGN I NETTBUTIKKEN
Det er ikke til å komme utenom. Du kan ha verdens beste kundesupport, fantastiske tilbud, eller super rask levering, men med mindre du har en pen og oversiktlig nettbutikk vil alle andre fortrinn blekne i forhold. Ifølge tall fra en undersøkelse gjort av «Kissmetrics» oppgir 93% at visuell fremstilling er den viktigste faktoren når man gjennomfører et kjøp. Dette betyr at et enkelt og tydelig design der det er lett for kunden å finne frem er det beste. Husk at jo mer effektiv du gjør kundens handleopplevelse, desto mer øker sjansene for at han returnerer i fremtiden.
2. "ONLINE SUPPORT"
Kan du tenke deg noe mer irriterende enn å være i en butikk der det ikke er noen salgsrepresentanter tilgjengelig når du behøver hjelp? Like irriterende er det for kunder som handler i nettbutikken din, men som ikke finner en tydelig «kontakt oss» knapp eller «live-chat» symbol. En effektiv måte å sørge for at kundene som besøker nettbutikken din ender opp med å handle er å tilby salgsstøtte gjennom hele kjøpsprosessen. Ofte kan dette være den «lille» ekstra detaljen som bidrar til at kundene handler hos deg, og ikke hos konkurrenten.
3. BETALINGSALTERNATIVER I NETTBUTIKKEN
Her i Norden kommer det stadig nye betalingsalternativer til nettbutikkene. Enten det er Vipps, Bamboora, Payex, Dibs, kontofaktura eller direkte via bankkort er det viktig at du tilbyr betalingsalternativer som støtter din kundegruppe. Har du for eksempel produkter som er myntet på den yngre trådløse generasjon kan det kanskje være en ide å legge til Vipps ved utsjekken?
4. PRODUKTINFORMASJON
God produktinformasjon virker kanskje opplagt, men det hender at man glemmer å bruke tid på å utforme informasjon som er nøyaktig og detaljert nok. De som lykkes på dette punktet er ofte flinke til å utforme innholdsrike tekster og visuelt innhold som påvirker kundenes avgjørelsesprosess.
5. "MOBILE-RESPONSIVENESS"
«60% av norske forbrukere har handlet på nettet fra mobilen sin eller nettbrettet sitt» kommer det frem i en undersøkelse gjort av Dibs i 2018*. Hva betyr dette for deg som driver av en netthandel? Jo – du må passe på å gjøre det like enkelt for kunder å handle fra mobil og nettbrett som fra PC. Fremover vil disse tallene fortsette å stige, og er ikke nettbutikken din rustet for å møte kjøpernes tendenser vil de ende opp hos konkurrentene.
6. INSENTIVER
Vi velter oss i alternativer på nett. Men hvordan kan du øke sjansene for at kunder handler fra akkurat din side? Tilby forskjellige insentiver! Enten du spanderer gratis frakt eller tilbyr noen prosenter i avslag til førstegangskjøpere bidrar dette til å øke sjansene for et salg. Segmenter kundene dine, og pass på å gjøre dem oppmerksomme på tilbud som passer deres målgruppe.
7. GOD OG ENKEL "RETURN POLICY" NÅR DU HANDLER PÅ NETT
Enda et skrekkscenario; Du har handlet på nettet, du er misfornøyd, og det ser ut som det vil bli en utfordring å få varen returnert. Kunder som opplever problemer ved retur kommer sjeldent tilbake, og det er sannsynlig at de forteller andre om den dårlige opplevelsen de har hatt. Pass på at din policy på retur kommer tydelig frem på nettsiden, og vær fleksibel med kundene når det kommer til å få pengene tilbake hvis de skulle angre seg. Dette er med på å bygge tillit, og gjør kundene trygge når de handler fra deg.
Snakk med oss om logistikk.
Vår eksperter innen lager, logistikk og varehandel hjelper deg gjerne med alt du måtte lure på innen fagområdet, enten du har noen kjappe spørsmål, eller dersom du ønsker å starte en prosess for å bytte system. Fyll inn skjemaet, så ringer vi deg.