LES GUIDEN NEDENFOR
Hvordan velge nytt logistikksystem.
Simplifying Business
Hvordan velge nytt logistikksystem.
Endrede handlemønstre stiller stadig større krav til effektiv varelevering, og forbrukere forventer pålitelig og korrekt produktinformasjon når de handler på nett. Slik velger du riktig logistikksystem for din bedrift. Det gjør at du i dag er avhengig av et effektivt og velfungerende logistikksystem med mulighet for tilpasninger og integrasjoner for å kunne yte god service til kundene dine.
ØK FORTJENESTEN MED ET EFFEKTIVT LOGISTIKKSYSTEM
Med et effektivt logistikksystem kan du øke fortjenesten, forenkle innkjøpsprosessen, gi sluttkunden en bedre kundeopplevelse, frigjøre tid og ressurser ved hjelp av automatisering, og ikke minst ha full kontroll over hva du til enhver tid har på lager.
Først må du tenke gjennom hva slags type logistikkbedrift dere er og hva dere vil oppnå med et nytt system. Det er også viktig at du vurderer din eksisterende løsning og tar med deg det som fungerer bra, og at du har med i vurderingen at dette logistikksystemet skal hjelpe virksomheten med å posisjonere seg for fremtiden med hensyn til effektivisering og automatisering.
NOEN SPØRSMÅL DU BØR STILLE DEG SELV:
- Hva slags bedrift er vi?
- Hva vil vi oppnå?
- Er systemet godt nok til å gi sluttkunder eksakt informasjon?
- Har systemet enkle rutiner for returer?
- Har systemet gode integrasjonsmuligheter?
- Legger systemet til rette for mer automatisering?
ANALYSER BEHOVET I VIRKSOMHETEN DIN
– Først og fremst er det viktig å gå grundig gjennom organisasjonen din: Hvordan er vareflyten i eget hus? Hvem er kundene våre og hva forventer de? Hva slags bedrift er vi? Hvor skal vi? På den måten blir det enklere å finne ut av hvilke løsninger og integrasjoner du har behov for, sier Steindal.
Ettersom mange virksomheter i dag håndterer større mengder varer enn noensinne, er prosessen med plukk, sammenstilling og utsendelse nødt til å gå langt raskere i dag enn før – og et godt implementert logistikksystem, der oppdatert og nøyaktig informasjon gir sluttkundene opplysninger om tilgjengelighet, pris og leveringsdato, er avgjørende for å kunne levere en god kundeopplevelse.
– De viktigste egenskapene ved et logistikksystem er å gi deg kontroll over hvor produktene befinner seg til enhver tid, samtidig som det lar deg være nøyaktig med hensyn til beholdning og leveranser. Det er viktig å vise riktig beholdning ut mot både andre virksomheter og sluttkunder samt en angivelse av når du kan forvente å motta produktet. I dag er kundene mindre lojale enn tidligere. Derfor er det enda viktigere enn før å skape en god kundeopplevelse, sier Steindal.
SKAP GODE RUTINER FOR RETURER OG EN GOD KUNDEOPPLEVELSE
I takt med den økte netthandelen, øker også antall returer. Det er med andre ord viktig med et system som tilrettelegger for at du kan møte kundens forventning om smidig og enkel vareretur. Et system som forenkler kontroll på vareflyten og omløpshastigheten vil også gjøre det enklere å skape gode rutiner for returer.
– Når du har større omløpshastighet, har du også en større andel av returer til lageret. Derfor er det viktig at logistikksystemet lar deg opprette gode rutiner og muligheter for retur av produkter. Igjen handler det om å skape en god kundeopplevelse og opparbeide seg lojale kunder som vil handle hos deg igjen.
GÅ FOR STANDARDLØSNINGER MED INTEGRASJONSMULIGHETER
Ved overgangen til et nytt system, er det flere virksomheter som glemmer å ta vare på det som fungerer bra med tidligere løsninger.
– Mange vektlegger kun områder der de opplever problemer, uten å tenke over hva som fungerer godt med dagens løsning. Ved overgangen til et nytt logistikksystem bør du beholde det som er bra, og forbedre det som er mindre bra, sier Steindal.
Det er også viktig med et logistikksystem som gjør det mulig å posisjonere virksomheten for fremtiden, med effektive løsninger som er mer automatiserte.
– De færreste liker å ha informasjon liggende i flere systemer, for så å sammenstille det. Det er mer aktuelt å ha direkte integrasjoner mellom et logistikksystem og en netthandelsløsning – slik at det hele blir mer enhetlig. Integrasjonsmuligheter mot eksisterende løsninger er alfa og omega i fremtidens logistikkhverdag.
Det er ikke til å komme bort fra at kundene blir mindre og mindre lojale og vanskeligere å holde på. Da er det ytterst viktig å yte god kundeservice, og det er dette et godt logistikksystem skal hjelpe deg med.
Vi har lang erfaring med logistikksystemer og stor kunnskap om fagområdet. Kontakt oss i dag dersom du vil vite mer om hvilket logistikksystem som kan passe for virksomheten deres!
Snakk med oss om logistikk.
Vår eksperter innen lager, logistikk og varehandel hjelper deg gjerne med alt du måtte lure på innen fagområdet, enten du har noen kjappe spørsmål, eller dersom du ønsker å starte en prosess for å bytte system. Fyll inn skjemaet, så ringer vi deg.